Nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie dzisiejszych samochodów bez systemu jakim jest układ wspomagania. Posiadanie tej opcji wpływa bezpośrednio na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Jeszcze nie tak dawno bo koło dwadzieścia lat temu posiadanie samochodu ze wspomaganiem kierownicy kojarzyło się z luksusem i towarami klasy wyższej.
Kontrola pompy wspomagania w Range Roverze
Posiadając taki samochód jak Range Rover musimy przeprowadzać regularne przeglądy wszystkich układów oraz systemów w nim zamontowanych. Podczas ostatniego terenowego wypadu ze znajomymi zauważyłem, że kierownica stawia ogromny opór podczas obracania nią. Znając się troszkę na mechanice pojazdowej, podejrzewałem, że przyczyną może być silnie eksploatowana pompa wspomagania Range Rover budując swoje samochody kładzie ogromną wagę na wytrzymałość wszystkich części. Po dojechaniu do domu od razu wjechałem do garażu i postanowiłem przeprowadzić mały przegląd kontrolny wszystkich elementów układu wspomagania, jednak największą uwagę zwrócić na pompę wspomagania. Po odkręceniu elementu i przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych testów okazało się, że pompa jest w doskonałej kondycji i będzie zdolna funkcjonować jeszcze przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Wtedy jedyny trop jaki mi pozostał to sprawdzenie ilości płynu hydraulicznego krążącego w przewodach układu wspomagania. Okazało się, że płyn wyciekał przez jedną niedokręconą nakrętkę. Aby wszystko wróciło do normy wystarczyło wszystko dokładnie dokręcić, uzupełnić płyn oraz odpowietrzyć cały układ tak aby siłowniki w pompie mogły poprawnie funkcjonować.
Reasumując jeśli zauważymy jakiekolwiek nieprawidłowości wynikające z funkcjonowania układu wspomagania kierownicy nie należy tego lekceważyć, ponieważ może to prowadzić do wystąpienia bardzo groźnych sytuacji na drodze. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest przeprowadzenie kontroli całego układu. Jeśli nie wiemy jak należy oddać samochód w ręce profesjonalnego mechanika.