Wulkanizacja błędnie kojarzona jest wyłącznie z przemysłem samochodowym. Sam proces zakłada bowiem uzyskanie gumy o odpowiednich właściwościach. Jeśli dodatkowo ma ona uzyskać konkretny kształt, używa się do tego specjalistycznych form. Są one obecne także w samochodowych warsztatach zajmujących się ogumieniem. Dzięki nim można bowiem uzyskać bieżnik o zadanej głębokości, a tak uzyskane łaty mogą zostać przeznaczone do regeneracji opon.

Formy do wulkanizacji

formy wulkanizacyjneGuma jest niezbędnym materiałem do produkcji wielu elementów. Wulkanizacja stanowi natomiast jeden z podstawowych procesów jej obróbki. Dzięki niej nabiera ona odpowiednich właściwości. Jednak w przypadku, kiedy chce się nadać jej przy tym zadany kształt, konieczne są formy wulkanizacyjne. Przeprowadza się w nich podgrzewanie mieszanki, a utwardzona posiada przestrzenną powierzchnię zgodną z projektem. Taka obróbka obecna jest w przemyśle produkcyjnym zabawek, elementów użytkowych i opon. To właśnie w samochodowych zakładach wulkanizacji można najczęściej zobaczyć takie elementy. Wykorzystywane są tam na potrzeby tworzenia łata lub bieżników ogumienia. W ten sposób można przedłużyć żywotność opon, poddając je regeneracji, która polega na umieszczeniu bieżnikowanego pasma na wygładzonej powierzchni używanego elementu gumowego. Ze względu na skomplikowane wzory takich form, należy odpowiednio je oczyszczać i regularnie konserwować.

Przemysł wulkanizacyjny obejmuje obróbkę gumy na potrzeby różnorakich zastosowań. Najczęściej dotyczy to ogumienia samochodowego. Jednym z głównych elementów wykorzystywanych w trakcie procesu są specjalistyczne formy. Pozwalają one na uzyskanie powierzchni gumy o zadanym przestrzennym kształcie. Konieczne jest jednak ich odpowiednie czyszczenie i regularna konserwacja.